'Ayo is dus net als houdoe' - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Marloes Zeeland - WaarBenJij.nu 'Ayo is dus net als houdoe' - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Marloes Zeeland - WaarBenJij.nu

'Ayo is dus net als houdoe'

Door: Marloes van Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 November 2014 | Aruba, Oranjestad

Dat constateerde spap na 2 dagen Aruba (Stephie zei exact hetzelfde het na 1 dag, toevallig). En zo is het maar net. Pappa is gearriveerd op het zonnige eiland. Weer een extra Brabander op het eiland en ik kan zeggen dat we daarmee allemaal goed vertegenwoordigd zijn. Want eigenlijk.. is Aruba net als Brabant. Alleen dan iets warmer.

Brabant is net als Aruba een eigen eiland binnen een iets groter Nederland. Geen Zuid-Nederland, want laten we wel wezen, provincie Zeeland? Dat is vast en zeker vernoemd naar het pittoreske plaatsje nabij Uden. Limburg? Ik vermoed dat het een stukje Duitsland is wat toevallig binnen de Nederlandse landgrenzen valt. Daarnaast zijn we er goed in om alles en iedereen die boven de landsgrenzen van Brabant woont in het kader ‘van boven de rivieren’ te plaatsen om dat op subtiele wijze buiten het Brabantse te sluiten. Uiteraard vinden we onszelf vooral een ‘uniek’ en ‘kei gezellige’ mens. Wat natuurlijk ook zo is. Brabant. One happy island.

De taal die we spreken is een mengelmoes van vanalles plus een ‘bietje’ dialect vermomd in een jasje van binnenmonds gebrabbel. Vergelijkbaar met het Papiaments dus! Wij Brabanders hebben ‘m gère, hier staat de gemiddelde inwoner om 10 uur in de ochtend al pils te hakken bij een snacktent naast de weg. Dans? We haken graag aan bij de polonaise of steken onze handjes de lucht in. Vergelijkbaar met de Arubanen die bij elk geluid wat enigszins zwoel klinkt al de heupen losgooien. Oke, wij Brabanders zullen nooit zo soepel dansen als de Arubanen, maar niemand pakt ons de mogelijkheid op een goeie polonaise af. Eten? Graag! Wanneer? Altijd! Een zachte doch kruidige ragout omhuld in een krokant jasje beter bekend als de kroket of uiteraard ‘ne Brabantse worstemik, het kan allemaal en is hier allemaal te krijgen. Hier op Aruba lusten ze sowieso alles wat met een krokant laagje omhuld is. En dan het allerallerallerbeste van beide werelden, carnaval! Hier weten ze hoe ze een feestje kunnen vieren, wij brabo’s kunnen er ook wat van.

Eigenlijk is het hier dus net als thuis, het enige wat de Arubanen nog niet hebben kunnen vervangen zijn de lieve mensen die ik voor vijf maanden achter heb gelaten. Daarom nodig ik jullie bij deze allemaal uit om de Brabantse cultuur hier te komen proeven. Spap en ik doen alvast goed ons best hier. Genieten geblazen!

Tot slot pleit ik voor een Braruba, of een Arubrabant vol met happy brarubanen of arubrabanders. Take your pick!

Houdoe wanne!

Ik begrijp dat deze blog vol generalisaties (of ginneraliesasies) zit. Neem het dan ook niet te serieus, ik vind iedereen buiten brabant ook heel lief.

• 05 November 2014 - 14:02

Eefje: